مدگرایی با هویت زنان چه می‌کند؟

مصرف‌گرایی که یک مساله فرهنگی است و خرید کالاها و خدمات را تشویق می‌کند، تأثیرات عمیقی بر شکل‌گیری هویت به ویژه در زنان دارد. زیرا آنان اصلی‌ترین ابزار و نیز مخاطب تبلیغات نظام سرمایه‌داری هستند.

رابطه بین مصرف‌گرایی، روندهای مد و بحران هویت زنان امری قابل توجه است. در وضعیتی که زنان در یک جامعه مبتنی بر مصرف زندگی می‌کنند، فشار برای تطابق با استانداردهای مد به طور مداوم در حال تغییر است و می‌تواند منجر به سردرگمی و نارضایتی در مورد هویت آن‌ها شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این پدیده با تأثیرات رسانه‌های اجتماعی تشدید می‌شود. پرداختن به این مسائل نیازمند بررسی انتقادی روایت‌های فرهنگی مربوط به مصرف‌گرایی و مد است تا درک جامع‌تری از هویت زنان ارائه شود.

مصرف‌گرایی که یک مساله فرهنگی است و خرید کالاها و خدمات را تشویق می‌کند، تأثیرات عمیقی بر شکل‌گیری هویت به ویژه در زنان دارد. زیرا آنان اصلی‌ترین ابزار و نیز مخاطب تبلیغات نظام سرمایه‌داری هستند.

به گفته باومن (2007) در اثر خود “زندگی مصرفی”، فرهنگ مصرفی حس هویت گذرایی را ترویج می‌کند که در آن ارزش خود اغلب به دارایی‌های مادی وابسته است. این کالاگرایی هویت می‌تواند به جستجوی مداوم خود منجر شود، زیرا افراد ممکن است احساس کنند که تحت فشار هستند تا خود را از طریق مصرف مداوم بازتعریف کنند.

صنعت مد، که به شدت تحت تأثیر بازاریابی و تبلیغات است، اغلب استانداردهای زیبایی غیرقابل دسترسی را تعیین می‌کند که زنان احساس می‌کنند باید از آن‌ها پیروی کنند. تیگمن و اسلاتر (2014) در مطالعه‌ای که در مجله تصویر بدنی منتشر شده، دریافتند که قرار گرفتن در معرض تصاویر ایده‌آل در رسانه‌های مد با نارضایتی از بدن در میان زنان مرتبط است. این نارضایتی می‌تواند به بحران هویت منجر شود، زیرا زنان در تلاش‌اند تا تصویر خود را با انتظارات اجتماعی تطبیق دهند.

وگل و همکاران (2014) در پژوهشی که در سایبرروانشناسی، رفتار و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان دادند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند احساس ناکافی بودن و مقایسه را تشدید کنند و این امر، درک زنان از خود و هویت آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

همچنین عواملی مانند نژاد، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و پس‌زمینه فرهنگی می‌توانند بر نحوه تعامل زنان با مد و فرهنگ مصرف تأثیر بگذارند. کرنشاو (1989) مفهوم تقاطع‌گرایی را معرفی کرد و تأکید کرد که هویت‌های اجتماعی مختلف با هم تداخل دارند و تجربیات منحصر به فردی از ستم و امتیاز ایجاد می‌کنند. این دیدگاه نشان می‌دهد که در حالی که مصرف‌گرایی ممکن است به بحران هویت کمک کند، تأثیر آن بر روی همه زنان یکسان نیست.

راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان

لینک کوتاه این خبر: https://khanebahari.ir/?p=13633

به اشتراک بگذارید
خبرنگار
خبرنگار
مقالات: 1543

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 19 =