توانمندی زنان را در سطح بین‌الملل نشان دادیم

کشورهای عضو بعد از یک سال آثار و گزارشات ما را که دیدند باورشان نمی‌شد زنان ایرانی چنین قابلیت‌هایی دارند، توانستیم نشان بدهیم که خانم‌های ما توانمند هستند.

معاون حوزه زنان ریاست جمهوری گفت: در دولت آقای رئیسی تلاش کردیم تا مسئله زنان سرپرست خانوار، پشتیبانی از کارآفرینان، نقش زنان در نظام بین‌الملل، مسئله دورکاری بانوان شاغل مورد توجه قرار گیرد.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  ۷ تیرماه در نشست ارائه گزارش دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده با حضور متخصصان و فعالان حوزه زنان، گفت: ۲ سال و ۱۰ ماه از مسئولیت گرفتن معاونت زنانِ دولت سیزدهم می‌گذرد، یکی از مشکلات عمده‌ای که معاونت دارد ساختار تشکیلاتی ضعیف، تعداد کم پرسنل و بودجه محدود است که در سال ۹۲ اتفاق افتاده است و در آن سال پست‌های معاونت از ۱۲۰ پست به ۴۰ پست تقلیل یافته است. بودجه معاونت زنان در ابتدای دولت ۳۰ میلیارد بود که سال بعد ۵۰ میلیارد و امسال هم ۷۰ میلیارد شده است. ما با این بودجه ۳۰ میلیاردی کارها و حرکت‌هایی برای حوزه زنان انجام دادیم که بیشتر به معجزه شبیه است.

ذوالفقاری مدیر کل حقوقی معاونت زنان با بیان اینکه در ابتدای دولت برای آسیب‌شناسی و پیدا کردن حل مسئله جلسات متعددی برگزار کردیم، اظهار کرد: شورای فقهی حقوقی به بررسی آسیب‌های حوزه زنان و خانواده از منظر حقوقی قضایی پرداخت و سپس  در چارچوب این آسیب‌ها با سرلوحه قرار دادن اسناد بالادستی شروع کردیم به پیدا کردن راه حل‌های قانونی از طریق اصلاح قوانین و مقررات.  یکی از موضوعاتی که دغدغه بود بحث ناباروری و بی‌سامانی این حوزه بود با کمک فقها، متخصصین و اطبا و مراکز ناباروی مجاز، لایحه روش‌های کمک ناباروی تشکیل شد و در کمیسیون اصلی ارائه شد و بعد از آن تقدیم مجلس خواهد شد. مشکل قابل توجهی از مادران ما با رعایت موارد شرعی و پزشکی حل می‌شود. همینطور موارد متعددی در زمینه اوراق هویتی مسئله اجرت المثل ،شروط ضمن عقد و رفع آسیب‌های مرتبط با کودک همسری.

در ادامه معاون امور زنان رئیس جمهور با اشاره به وضعیت شغلی زنان، تصریح کرد: شهید رئیسی به مسئله اشتغال زنان توجه و تاکید بسیاری داشتند. آیین‌نامه دورکاری مادران شاغل را اصلاح و تنظیم کردیم و در اختیار هیئت دولت قرار دادیم.در معاونت زنان تلاش کردیم شرایط شغلی را برای همه زنان و جوانان فراهم کنیم، لذا مسئله زنان سرپرست خانوار به صورت ویژه پیگیری شد تا مسئله زنان سرپرست خانوار و کسب و کار پایدار خانواده محور با کمک کارآفرینان حل شود. با این نگاه که معاونت از زنان کارآفرین پشتیبانی کند و از سوی دیگر این زنان کارآفرین از زنان سرپرست خانوار حمایت کنند تا هم خانم‌ها از آسیب‌ها حفظ شوند و هم بتوانیم نظارت بیشتری بر کارشان داشته باشیم. لذا  کارآفرینان از تهیه مواد اولیه تا آموزش و رساندن محصول به بازار در کنار زن سرپرست خانوار قرار گرفتند.

 

ایجاد صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار

به گفته خزعلی، در سفرهای استانی معاونت زنان، یکی از دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار  سختی مراحل دریافت وام‌های اشتغال‌ و نداشتن ضامن بود، لذا معاونت زنان، صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار را در دولت ایجاد کرد و در مرحله اول ۵۰۰ میلیارد از صندوق تعاون و بعد ۱۰۰ میلیارد از بانک رفاه به این منظور اختصاص یافت.معاون زنان ریاست جمهوری یکی دیگر از مسایل زنان  سرپرست خانوار را مشکل فروش محصولات دانست و گفت: برای حل مشکل زنان بازارچه‌هایی تدارک دیده شد و توانستیم کمکی به فروش محصولات زنان داشته باشیم، اگرچه کافی نیست و معاونت زنان به دنبال صادرات است. برنامه‌هایی هم آماده کردیم امیدواریم دولت بعد ادامه دهنده باشد. همچنین برای فروش مجازی‌ محصولات زنان سرپرست خانوار  با فروش مجازی کسبینو قرارداد بستیم تا هم به زنان آموزش بدهد و هم زمینه فروش محصول و تبلیغات را برای آن‌ها فراهم کند

 

رسیدگی ویژه زنان برای زنان

بنا بر گفته معاون زنان، در ارتباط با زنان زندانی و آسیب دیده گروهی به عنوان «زنان برای زنان» ایجاد شد تا به خانواده زنان زندانی رسیدگی شود، چرا که بعضی از زنان زندانی، فرزندانشان در بیرون از زندان رها بودند.، لذا در این طرح این فرز‌ندان  از لحاظ تربیتی، علمی به طور ویژه رسیدگی می‌شوند. تمام کارهایی که در زمینه اقتصادی انجام شده است با حمایت و کمک و تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف است. به عنوان مثال در استانی، بنیاد برکت پای کار آمد.

 

کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری زنان

خزعلی با اشاره به کاهش چشمگیر نرخ بیکاری زنان در دولت سیزدهم، بیان کرد: در سال‌های اخیر کل نرخ بیکاری یک درصد و اندی کم شد، اما بیکاری زنان حدود دو درصد کاهش داشته است که به دلیل تسهیلات مشاغل خانگی است. تسهیلات مشاغل خانگی که در سال ۹۹ دویست میلیارد بود، امسال به ۵ هزار میلیارد رسیده است، یعنی ۲۵ برابر شد.همینطور روند گرفتن مجوزها تسهیل شده است. گاهی اوقات زنان می‌گفتند که چند سال طول می‌کشید که به ما مجوز کار بدهند. اما اکنون در عرض چند هفته مجوز صادر می‌شود.

 

زنانی که شغل‌شان را به روستاها بردند

معاون زنان ریاست جمهوری با اشاره به مهاجرت معکوس زنان از شهر به روستاها، گفت:  معمولا در روستاها روند مجوزها و تسهیلات بهتر فراهم است و برخی زنان شغل‌شان  را به روستا بردند. در این دولت تلاش کردیم روستا را زنده نگه داریم. وضعیت کاهش جمعیت ایران (۱/۶) با ترکیه مشابه است، اما ما یک مزیت داریم؛ روستاهای ما ۲۴ درصد است و ترکیه ۵ درصد. باید تلاش کنیم این گسترش روستاها و اهمیت دادن به روستاها و خصوصا زنان روستایی رشد کند. اگر زنان در روستاها بمانند، روستا آباد است. خزعلی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم، گفت: یکی از مسائل مهم جامعه افزایش طلاق است که مسائل اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود، ما طرح مشاوره رایگان را در ۵ سال اول ازدواج برپا کردیم، چراکه بیشترین آمار طلاق در این دوران رخ داده است. این لایحه کمک زیادی به تحکیم خانواده می‌کند، چراکه گاهی اوقات مشاوره‌های غلط منجر به طلاق می‌شود، انشالله این مشاوره‌ها بر بنای تثبیت خانواده‌ها قرار می‌گیرد. سند ملی مشاوره خانواده ذیل سند مهندسی فرهنگی نیز آماده رونمایی است.وی ادامه داد: ذیل برنامه مشاوره کارگاه آموزشی مربیگری سبک زندگی ایرانی اسلامی با عنوان «هم سنگر» برای سربازان در نظر گرفتیم تا آموزش خانواده، سبک زندگی و زیست عفیفانه داشته باشیم. البته آموزش‌های تخصصی سربازان متاهل با سربازان مجرد متفاوت است و برای هر دو گروه، آموزش‌هایی متناسب با شرایط‌شان در نظرگرفته شده است.

 

۱۷۵ تفاهم‌نامه بستیم و اجرایی کردیم

وی با اشاره به طرح‌های اجرایی دولت سیزدهم در حوزه زنان اظهار کرد: طرح تسهیلگری و همسان گزینی در استان تهران انجام شده است، طرح هدی در دانشگاه شهید بهشتی برای ازدواج دانشجویی و طرح مهر ماندگار در روستاهای ۵ استان انجام گرفته است. طرح محله یار در ۱۷ استان انجام شده است. بودجه ما محدود است و تمام این طرح‌ها را با کمک نهادها و حمایتهای از وزارت کشور انجام شد. ۱۷۵ تفاهمنامه و موافقتنامه در این دولت بسته شده است.

 

زنان در سطح بین‌الملل خوش درخشیدند

معاون زنان رئیس جمهور با بیان اینکه زنان دولت سیزدهم در سطح بین‌الملل به خوبی درخشیدند، اظهار کرد: با وجود تلاش دشمنان برای اینکه زن را ابزار و وسیله‌ای قرار بدهد تا این دولت را از پا در بیاورند و تمام رسانه‌های بیگانه بسیج شدند برای مسئله زن، زندگی، آزادی، ما در اوج اغتشاشات با نشست بانوان تاثیر گذار توانستیم  نشست بین‌المللی برگزار کنیم و در کنار این کنگره نمایشگاهی از دستاوردهای دانش بنیان زنان برپا کردیم ه گونه‌ای که موجب تعجب برخی از مشارکت کنندگان بود ، یکی از مهمانان از ژاپن آمده بود و می‌گفت زنان شما حتی پیشرفته‌تر از زنان ما در ژاپن هستند. خزعلی با اشاره به برعهده گرفتن نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که آموزش فن و حرفه به زنان آیورا است، گفت: پیش از ما آموزش به زنان آیورا بر عهده استرالیا بود. کشورهای عضو بعد از یک سال آثار و گزارشات ما را که دیدند باورشان نمی‌شد زنان ایرانی چنین قابلیت‌هایی دارند، توانستیم نشان بدهیم که خانم‌های ما توانمند هستند. تلاش کردیم در هیچ زمینه‌ای استاد مرد به کار نگیریم تا توانمندی زنان را بیشتر در حوزه آی تی، صید مشاغل مربوط به هواشناسی آموزش زبان و تغییرات اقلیمی و دیگر مهارت ها نشان دهیم.

تلاش برای تبدیل خانه‌داری به شغل در بین‌الملل

خزعلی تصریح کرد: یکی از تاکیدات ما در این دوره تبدیل خانه‌داری به یک شغل در نظام بین‌الملل است. خانه داری برای خانم‌های ما یک انتخاب است. ۲۲ میلیون  زن خانه دار داریم، باید به قدری قوی شویم که خانه داری به عنوان شغل در بین‌الملل شناخته شود . ۲۱۰ نشست دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مختلف داشتیم. سایت ما ۶ زبانه است و دستاوردهایمان سعی می‌کنیم از این طریق بیشتر به گوش عرصه بین‌الملل برسانیم. وی با اشاره به بحث ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و مسئله عسر و حرج، گفت: با تفاهمنامه‌ای با مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه لایحه این ماده را آماده و تقدیم مجلس کردیم. بعد از آن مبدا تعیین اجرت المثل و حقوق مالی اعم از نفقه زوجه و حتی نفقه کودک مواردی بود که شاخصی نداشت، برای این مورد هم با نظرات کارشناسی لایحه‌ای در اصلاح این قانون تقدیم کردیم. همچنین در عقدنامه‌های موجود برخی از شروط ضمن عقد دور از دسترس بود که سعی کردیم شروطی را با محوریت تحکیم خانواده آماده و تقدیم کنیم.

مدیر حقوقی معاونت در پایان گفت: بحث حقوق کودک در سند حمایت از حقوق کودک را هم تقدیم کمیسیون‌ها کردیم و در سند تحول صراحتا معاونت زنان متکفل در حوزه کودکان شناخته شد اگرچه رسماً این امر به عهده وزارت دادگستری است، در این دوره سعی کردیم بخش عمده‌ای از مشکلات مادران و کودکان را حل کنیم و با حداقل اصلاحات در قانون بیشترین آورده را با رویکرد تحکیم خانواده داشته باشیم.