مهدیه سادات محور تهیهکننده و کارگردان درباره شکلگیری ایده مستند جدید خود توضیح داد: چند سالی است که دغدغهام در حوزه فیلمسازی شنیدن و دیدن روایت ها و قصه های زنان در بزنگاه ها و عرصه های مختلف زندگیشان است. اما قصه بارداری خیلی ویژه تر ذهنم را درگیر کرده است. از نظر من آدم ها یک دوره هایی از زندگیشان را نه روز به روز، ساعت به ساعت بلکه ثانیه به ثانیه در خاطرشان می ماند. مثل روزی که متوجه می شوند که باردار شده اند، مثل لحظه تولد فرزند خود، مثل اولین باری که بچه را دیدند. وی افزود: این خط کلی اتفاق برای همه آدم ها، به ظاهر مشترک است. اما به فراخور شخصیت، قومیت، فرهنگ، شرایط جسمی و روحی قصه های بسیار متفاوتی خلق میکند. مادری از عشایر که قرار است در سیاه چادر بچه اش به دنیا بیاید با مادری که زایمان در آب و در بهترین بیمارستان تهران دارد، هر دو منتظر تولد فرزند هستند اما جنس قصه هایشان بسیار متفاوت است. زمانی این تفاوت را فهمیدم که تولد فرزند دومم (پسرم)، خیلی شرایط خاصی داشت و برای آدم ها شنیدن قصه اش خیلی جذاب بود. برایم جالب بود که وقتی قصه خودم را تعریف می کردم، دوستانم هم شروع به تعریف کردن قصه خودشان میکردند و من آن روزها فهمیدم چقدر قصه نهفته در این روزهای آخر بارداری و روز تولد وجود دارد که هر کدام دستمایه تولید فیلم مستند و داستانی است. درواقع شکل گیری ایده این مستند از یک تجربه شخصی و اشتراک گذاشتن آن شروع شد.
این مستندساز درباره موضوع مستند خود بیان کرد: الهام، مادری نابینا و باردار است و در سونوگرافی متوجه می شود که دوقلو باردار است. شرایط به گونه ای رقم خورده که او مجبور به انتخابی شده و اتفاقی برایش رقم خورده که او را به لحاظ روحی و روانی شدیدا درگیر کرده است.محور درباره انتخاب اسم مستند «چاو» مطرح کرد: سوژه فیلم ساکن سنندج و کرد است. چاو در زبان کردی به معنای چشم است و بینایی و عدم آن، نابینایی، برای ما در این فیلم مهم است.دبیر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا درباره پروسه تولید این مستند خود گفت: بعد از آشنایی با سوژه و ارتباط گیری، در چند فاز در دوران بارداری و تولد بچه، سراغ این خانواده رفتیم. وی با اشاره به سختی های مسیر تولید افزود: این سوژه به جهت بارداری با ریسک بالا و نابینا بودن، شرایط تولید را خاص و سخت میکرد و به همین دلیل ساعت تولید در روز پایین می آمد. شرایط جسمی و روحی سوژه به لحاظ رفتاری و خُلقی تاثیر زیاد بر ارتباط ما با او میگذاشت. از طرفی خود ما هم نگران حال او و مسائل جسمی که برایش پیش آمده بود، بودیم. همه این موارد را اگر در سمتی بگذاریم، در سوی دیگر ما باید تلاش میکردیم در بهترین حالت فیلممان را بسازیم و در آن مشکلی برای سوژه ایجاد نکنیم. مدیریت این روزها و مشکلات، جزو سختی های زیاد کار بود. باردار بودن سوژه و مشکلاتی که برای او رقم خورده بود، امکان برنامه ریزی برای تولید را بسیار سخت کرده بود و تیم با وجود فاصله جغرافیایی، مجبور بودند هر لحظه در ارتباط با او باشند.
محور در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مستند «چاو» در دفتر فیلمسازی خود یعنی خانه هنری رسانه ای دیما و با حمایت مالی سازمان هنری رسانه ای اوج به تولید رسیده است.مهدیه سادات محور در پایان درباره شرکت در جشنواره «سینماحقیقت» و متقاضی حضور شدن گفت: «سینما حقیقت» برای من نماد جشنواره بسیار تخصصی و ساختارمند است و بخش های مختلف جشنواره بسیار حرفه ای عمل می کنند. حتی به لحاظ کیفیت برگزاری و اجرایی برای مخاطب و فیلمساز احترام بالایی قائل هستند و این به افراد انگیزه حضور میدهد. در این سال ها، حضور به عنوان فیلمساز یا مخاطب در اثنای جشنواره برایم همیشه جزو اولویت ها بوده و در طول سال یکی از اهدافم در فیلمساری، تلاش برای تولید محصولی بوده که استانداردهای این جشنواره را رعایت و فرصت حضور پیدا کند. بسیار خرسندم که به لطف خدا، در سالهای اخیر تولیداتم همسو با این جشنواره بوده و فیلمهایم در آنجا جا داشته و دیده شده است. امیدوارم این اتفاق برای «چاو» هم بیفتد.
لینک کوتاه این خبر: https://khanebahari.ir/?p=12565