فرزندآوری نیازمند نظامِ رسانه‌ایِ مخاطب‌شناس

مثل بسیاری از پدیده‌های دیگر، باید باور و اعتراف کنیم که برای موضوع ضرورت فرزندآوری یا ازدواج هم در سال‌های اخیر خوب و مناسب تبلیغ و اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم.

به گزارش خانه بهاری، فرزندآوری اصل کلی است. در این زمینه بدیهی‌ترین اصول یعنی «اثربخشی پیام بر جامعه هدف» و «مخاطب شناسی» را رعایت نمی‌کنیم.

بیشتر جار می‌زنیم تا اینکه کار حرفه‌ای رسانه‌ای انجام دهیم زیرا مانند بسیاری از دیگر موضوعات، یک نظام سیاستگذاری مناسب ایجاد نکرده‌ایم.

بررسی کلی آنچه در رهگذر موضوع مهم و کلان تشکیل خانواده انجام شده نیز نشان می‌دهد درواقع بیشتر به شکل دستوری از مخاطب‌عام می‌خواهیم.

یا خواسته‌ایم زادآوری کنند و القای پیام غیرمستقیم که کارا خواهد بود و در دستور کار دیگر جوامع نیز قرار دارد را نادیده گرفته‌ایم.

چون این عرصه را از اساس علمی و کارشناسی ندیده‌ایم و هنوز هم نمی‌بینیم، در کنار سیاست‌های تشویقی این عرصه، به طور حتم نیازمند نظام رسانه‌ای هستیم.

فرزندآوری نیازمند نظامِ رسانه‌ایِ مخاطب‌شناس

خاطب خاص نخبگانی یا مدیران

در این زمینه حتی محتواهایی که باید برای جامعه هدف غیرتوده (مخاطب خاص نخبگانی یا مدیران) باشد را نیز در سبد رسانه‌ای توده جامعه (مخاطب عام) می‌ریزیم.

شکی نیست که زادآوری از موضوعات کلیدی هر جامعه بویژه کشورمان به شمار می‌رود.

در کل بیشتر اقدامات به جای آنکه به اثرمندی و هدفگذاری منجر شود، به هدررفت هزینه‌ها و سرمایه‌ها می‌انجامد.

مساله ازدواج یا فرزندآوری

درواقع بیشتر افرادی که همین نگرش و تمایل را داشته‌اند اما به هر دلیلی ازدواج کرده‌اند و بچه‌دار شده‌اند.

بعد از موهبت فرزندآوری و باوجود تحمل همه سختی‌های این عرصه، دیگر نظر قبلی خودشان را نداشته‌اند یا ندارند.

زیرا به هیچ عنوان حاضر نیستند وجود فرزند را در برابر هر نوع مشکل و سختی‌ای قرار دهند.

ممکن است بسته به هر نوع از شرایط از تولد بچه دوم و سوم بپرهیزند اما دیگر حاضر نمی‌شوند اظهار پشیمانی کنند.

همچنین در این میان، برکسی پوشیده نیست که اقتصاد و معیشت، به طور حتم در مساله ازدواج یا فرزندآوری نقش دارد.

زیرا نرخ زادآوری بین طبقه مرفه جامعه بسیار کمتر است.

ولی در این میان یک نکته ظریف در بیان نوع مسائل برای مخاطب توده یا عام وجود دارد که اگر دقت نشود، به ضدخود تبدیل می‌شود.

نکته مهم اینکه در عین حال نمی‌توان نقش اقتصاد را در پیشگاه مخاطب عام هیچ انگاشت و نادیده گرفت.