جنگ فرصت یا تهدید تربیتی؟

کلیه ی اموری که در زندگی جریان دارد، فرصت های برای رشد و تربیت هستند، این امور می تواند از دید ما خوشایند باشد می تواند از دید ما ناخوشایند و سخت باشد. یکی از این امور غیرقابل اجتناب جریان جنگ است.

خاورمیانه این روزها درگیر جنگی نابرابر است که در ایران هم به واسطه‌ی علاقه‌ی مردم به فلسطین و آرزوی پیروزی مظلوم بر ظالم، همه از جنگ صحبت می‌کنند و پیگیر اخبار جنگ هستند. این‌که کودکان در معرض این اخبار و صحبت‌ها چه اثر تربیتی می‌گیرند دغدغه برخی از والدین شده است.

در همین راستا با اعظم نمازی، مشاور تخصصی کودک به گفت‌وگو در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای جنگ نشستیم. خانه بهاری از شما دعوت می‌کند که این گفت‌وگو را مطالعه کنید.

کلیه ی اموری که در زندگی جریان دارد، فرصت های برای رشد و تربیت هستند، این امور می تواند از دید ما خوشایند باشد می تواند از دید ما ناخوشایند و سخت باشد. یکی از این امور غیرقابل اجتناب جریان جنگ است.

به طور کلی، اولین مشاهدات کودک به دیدگاه انسان به مسائل، شامل دیدگاه و جهان‌بینی والدین و نقش های مراقبتی و تربیتی کودکان به عنوان منابع ایمن، در دسترس و  اولین الگوهای کودک می باشد، که به کودک کمک می کنند پایه های ساختار ذهنی خود نسبت به مسائل را شکل دهد.

در اولین گام والدین با شناخت و اصلاح جهان‌بینی نسبت به مقوله جنگ و جریانات متعددی که در دل جنگ وجود دارد از قبیل ظلم،ظالم، حق، دفاع، شجاعت، ایستادگی، مرگ، شهید، شهادت، همدلی، ایثار، از دست دادن، رها کردن، فرار، تن دادن به ظلم، دشمن، فقر … لازم است به درک صحیح و دید واقع گرایانه نسبت به این مسئله قدم بردارد تا بتواند به کودک کمک کند تا ترس ها و اضطراب های ناشی از این جریان را حل کند و همچنین بهره بردن از این بستر غیر قابل اجتناب به عنوان فرصتی جهت ساخت ارزش ها و مهارت ها و … یا بالعکس این جریان را به چالشی غیر قابل حل و منبعی برای ترس و اضطراب و … برای کودک قرار دهد.

در دومین گام شنیدن کودک و همدلی و عدم سرکوب احساسات و هیجانات مثبت و منفی کودک لازم و بسیار کمک کننده است. حتی لازم است بستر هایی جهت بروز هیجانات و احساسات کودک  ایجاد شود و با همدلی پذیرش به کودک کمک کنیم با این جریان روبرو شود. در اینجا لازم است پاسخ های واقع گرایانه و در حد درک و فهم کودک از این جریان به سوالات کودک داده شود.

در گام بعد با استفاده از بسترهایی شبیه گفتن داستان های واقعی در حد درک و فهم کودک، نقاشی، تصویر خوانی، نمایش و بازی به کودک کمک کنیم تا ابتدا فرصتی عینی تر و مناسبتر جهت بروز احساسات و هیجانات به کودک بدهیم و همچنین از این بستر عینی تر می توان جهت ساخت ارزش های شبیه همدلی،ایثار، شهادت و شجاعت…در ساختار ذهنی کودک بهره گرفت.

در گام آخر با مشاهده و مشارکت در کمک کردن و همدلی در حد توان والدین به طرف حق جریان می توان ارزش ها را ایجاد و تثبیت کرد.

لینک کوتاه این خبر: https://khanebahari.ir/?p=12393

به اشتراک بگذارید
سوزان رضائی
سوزان رضائی
مقالات: 188

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 4 =