به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی
نسلکشی کودکان در غزه یک واقعیت تلخ و دردناک است که باید واکنش درست را در ما برانگیزد. در شرایطی که اخبار بیرحمانه از این وقایع به گوش میرسد، ضروری است که ما به فرزندان خود یاد بدهیم چگونه به این مسائل واکنش نشان دهند. آموزش یك واکنش درست و انساندوستانه به این فجایع، بخشی از مسئولیت ما به عنوان والدین و مربیان است.
آموزش
از سنین پایین، باید به کودکان اطلاعاتی درباره حقوق بشر و کرامت انسانی بدهیم. این اطلاعات باید شامل مفهوم حق زندگی و امنیت باشد. والدین میتوانند با استفاده از داستانها و مثالهای زندگی روزمره و آشنا کردن کودکان با داستان هایی از معارف اهل بیت علیهم السلام به کودکان کمک کنند تا درک بهتری از این اصول اساسی پیدا کنند.
پرورش حس همدلی
همدلی یکی از بزرگترین ارزشهاست که باید در کودکان تقویت شود. والدین میتوانند با گفتگو از تجارب شخصی کودکان را به درک مشکلات و دردهای دیگران ترغیب کنند. دیدن فیلمها یا مطالعه کتابهایی که داستانهای واقعی افراد مظلوم را روایت میکنند، میتواند تأثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد. داستان واقعه ی عاشورا و زندگی اهل بیت از اصیل ترین معارفی است که میتواند مظلومیت و حقانیت اهل بیت به عنوان مهم ترین الگو های زندگی انسانی را در ذهن کودکان برجسته کند و حس همدلی را در آن ها برانگیزد.
تشویق به واکنش فعال
به جای اینکه کودکان را ترغیب کنیم به تماشای اخبار در سکوت بپردازند، باید آنها را به اقدام تشویق کنیم. مثلاً میتوانند در فعالیتهای خیریه شرکت کنند یا در کمپینهای آگاهیبخشی شرکت نمایند. اینگونه، بچهها یاد میگیرند که در مقابل ظلم ساکت نباشند و میتوانند با اقداماتی مؤثر، صدای خود را به گوش دیگران برسانند.
ایجاد فضای امن برای ابراز احساسات والدین باید فضایی فراهم کنند که کودکان بتوانند احساسات خود را درباره فجایع انسانی به راحتی بیان کنند. این امر میتواند از طریق گفتگو، نوشتن یادداشت، یا حتی نقاشی انجام شود. با بیان احساسات، کودکان میتوانند به راحتی به درک دقیقتری از وضعیت دیگران برسند و همزمان احساسات خود را بهتر مدیریت کنند.
ارائه الگوهای انسانی
معرفی شخصیتهای الگو که در زندگی واقعی و فعالیتهای اجتماعی میتوانند شجاعت و همدلی را در کودکان نمایان کنند، اهمیت دارد. این شخصیتها میتوانند عالمان، فعالان اجتماعی یا حتی افرادی از اطراف خود باشند که در شرایط دشوار، به کمک دیگران آمدهاند.
در پایان، وظیفه ما این است که نسل آینده را به گونهای تربیت کنیم که تنها شاهد فجایع انسانی نباشند، بلکه فعالانه در پی تغییر و بهبود اوضاع باشند. واکنشهای صحیح به این گونه مسائل، میتواند کودکان را واجد تربیت و شخصیتی ظلم ستیز و حق طلب کند. آموزش همدلی، آگاهی و اقدام فعال یکی از کلیدهای اصلی برای ساختن نسلی است که در برابر ظلم و بیعدالتی بیتفاوت نباشد.